مقبره پاپان تینگی باروس با نقش و نگاره های فارسی

مقبره پاپان تینگی باروس یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی و تاریخی است که در ناحیه باروس شمالی، تاپانولی مرکزی استان سوماترای شمالی اندونزی واقع شده است. این جاذبه گردشگری یکی از جاذبه های طبیعی است.

 مقبره پاپان تینگی باروس یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی و تاریخی است که در ناحیه باروس شمالی، تاپانولی مرکزی استان سوماترای شمالی اندونزی واقع شده است. این جاذبه گردشگری یکی از جاذبه های طبیعی است که درمقصد تاپانولی مرکزی یا همان چیزی است که با نام مستعار "سرزمین گردشگری یک میلیون " شناخته می شود ،که جذابیت های فوق العاده ای دارد.

باروس یک شهر تجاری است که از قرن هفتم میلادی فعال بوده ودرساحل غربی جزیره سوماترا واقع شده است. کالاهای تجاری مختلف درآن زمان از این منطقه مانند جوز هندی، میخک، فلفل، دارچین، کندر از طریق تجار مسلمان به کشورهای دیگر صادرمی شده است.دراسناد تاریخی آمده است که مصریان برای مومیایی کردن پادشاهان خود مواد مورد نیاز و اصلی را از باروس وارد می کرده اند.

از قرن اول تا قرن هفدهم میلادی، باروس علاوه بر اینکه مرکز تمدن بود، بزرگترین شهر بندری بود که  در مجمع الجزایر وجود داشته است. در آن زمان بندر مالاکا یا سامودرا پاسایی درآچه وجود نداشت. باروس با اسم نام دیگری به نام "فنصور" نیز خوانده می شود. این شهر بخاطر تولید معروف کافور درسطح بین المللی بنام شهر باروس نامگذاری شده است . مقبره پاپان تینگی مقبره ای است که قدیمی‌ترین مقبره محسوب می‌ شود و بر روی تپه‌ای سرسبز و دورافتاده قرار دارد. منظره‌ای زیبا با پس‌ زمینه ‌ای پانوراما از شهر باروس و اقیانوس هند در سمت غربی است.

در این مقبره شخصیتی به نام شیخ محمود اولین مبلغ اسلام در شمال سوماترا که اصالتاً اهل حضرموت (یمن) بود، دفن شده است. تخمین زده می شود که وی بین سالهای 34 تا 44 هجری درگذشته است . شیخ محمود فرزند شیخ ابوعبدالرحمن بن معاذ بن جبل بود. در این مقبره 5 قبر وجود دارد. یکی از آنها قبری است که حدود 7 متر طول دارد و سنگ قبر حدود 1.5 متر ارتفاع دارد. یکی از قدیمی ترین نمونه های سنگ قبر با نوشته های فارسی در اندونزی سنگ قبر موجود درباروس، سوماترا است . این  قبر متعلق به شیخ محمد است و تاریخ آن به سال 1426-1425 میلادی باز می گردد. بر روی این سنگ قبر بیتی از شاهنامه فردوسی نوشته شده که به موضوع فناپذیری انسان واهمیت اعمال نیک اشاره دارد .

مردم اندونزی درتعطیلات آخر هفته، با حضور در مقبره فوق به زیارت آن می پردازند. این مقبره به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی و تاریخی است که رگه هایی از تمدن اسلامی در باروس را  نشان می دهد.

مقبره پاپان تینگی باروس با نقش و نگاره های فارسی

منابع:

https://www.merdeka.com/sumut/mengunjungi-kompleks-makam-tinggi-jejak-penyebaran-agama-islam-di-tanah-barus.html

https://m.jpnn.com/news/ziarahi-makam-papan-tinggi-barus-anies-sebut-syekh-mahmud-penjaga-amanah-rasulullah

https://id.wikipedia.org/wiki/Makam_Papan_Tenggi

https://www.kemenparekraf.go.id/

کد خبر 20698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =